Ampumahiihtokoulu

Ampumahiihtoharrastus on helpointa aloittaa osallistumalla NAPSU-leiripäivään. Päivän aikana tutustutaan lajin perusteisiin. Pääpaino on ammunnassa ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Leirillä ammutaan ensin elektronisilla Eko-aseilla ja lopuksi oikeilla ampumahiihtoaseilla. Leirin jälkeen voi päättää halutessaan osallistua seuran ampumahiihtokouluun, joka järjestetään iltaharjoituksina seuraavien viikkojen aikana. Ampparikoulussa ammutaan seuran ampumahiihtopienoiskivääreillä ja sen jälkeen on mahdollisuus osallistua seuran harjoituksiin. Harrastuksen aloittaminen onnistuu seuran aseella ennen oman hankkimista.

Ampumahiihtoharjoitukset edellyttävät lapsen huoltajan läsnäoloa harjoituksissa. Huoltaja toimii valmentajan apuna oman lapsen turvallisen aseen käsittelyn varmistamiseksi ja oppii samalla toimintatavat ampumahiihdon ampumapaikalla. Omaa asetta hankittaessa huoltajan on haettava lupa alaikäisen harrastajan aseeseen, jolloin hänen on osoitettava oma harrastuneisuutensa lupaa hakiessaan. Omalla aseella harjoittelevan lapsen aseen hallussapito ja kuljettaminen edellyttävät aina luvanhaltijan läsnäoloa (ennen rinnaikkaisluvan saamista).

NAPSU-päiväleirin osallistumismaksu sisältää opetuksen, laina-aseet, patruunat ja taulut.  Hintaan ei sisälly ruokailu.

Ampumahiihtokoulun maksu kattaa harjoituskertojen laina-aseet, patruunat ja taulut. Osallistumismaksu kattaa lajin aloittavan urheilijan kuluvan vuoden jaostomaksun, joka normaalisti maksetaan syys- ja kevätkausilta. Seuran harjoituksiin jatkavilta peritään seuran aseen lainaamisesta erillinen maksu, joka vuonna 2024 on 15 € sisältäen patruunat.

Ampumahiihtoliiton lisenssi- ja vakuutusvalikoimasta alle 15-vuotiaalle sopii Amppari-passi, joka on liiton lisenssi aloittelijalle. Se sisältää vakuutuksen ja on voimassa kuluvan vuoden lisenssi- ja vakuutuskauden loppun (marraskuu).

Yli 15-vuotiaille lajista kiinnostuneille on myös järjestetty räätälöityjä lajiin perehdyttämisiä, jotka antavat perusvalmiudet tulla mukaan seuran harjoituksiin.

Ilmoitukset kulloinkin järjestettävistä NAPSU-päivistä julkaistaan kotisivujen etusivulla sekä ampumahiihtojaoston etusivulla. Mikäli olet kiinnostunut aloittamaan lajin harrastamisen ota yhteyttä jukka. leikos at kolumbus.fi niin selvitetään mahdollisuudet päästä mukaan.